You are here: Home > Articole, Resurse > Ancorele in procesul de tranzitie

Ancorele in procesul de tranzitie

Tranzitia reprezinta procesul psihologic care mediaza schimbarea. Daca schimbarea este contextuala, fiind raportata la ceva exterior noua, tranzitia se petrece numai in interiorul vietii noastre psihice. Una dintre conditiile sine qua non pentru ca schimbarea sa fie reala, de durata si cu un impact semnificativ asupra vietii noastre este ca procesul tranzitiei interioare de la punctul initial( punctul A) spre cel intentionat (punctul B) sa fie realizat intr-o maniera completa si sanatoasa.

In procesul schimbarii, tranzitia reprezinta cea mai dificila etapa. Constientizam faptul ca nu ne mai aflam in situatia de altadata, dar nici nu ne-am mutat complet in cea noua. Sentimentul de siguranta din vechiul context (punctul A) – constientizarea faptului ca „Desi nu-mi place, nu ma simt confortabil, macar stiu la ce sa ma astept” – este pierdut.

Etapa de tranzitie este marcata de incertitudine, iar acest lucru face sa ne simtim stingheri. In acest stadiu, devine  extrem de importanta increderea in faptul ca noi avem toate resursele interioare necesare pentru a face fata procesului de tranzitie.

Atunci cand luam decizia unei schimbari obiceiurile pot fi o reala problema. Imi vine in mine, acum, imaginea uriasului din  cartea lui Jonathan Swift – „Calatoriile lui Guliver”- , un urias inzestrat cu o forta supraomeneasca, blocat de franghiile liliputanilor. El s-a trezit pe plaja, legat cu sute de franghii mici si subtiri. Chiar daca era suficient de puternic pentru a rupe una, numarul acestora l-a impiedicat sa se elibereze din stransoare. Aceeasi stare de neajutorare o putem simti si noi atunci cand suntem legati cu si de prea multe obiceiuri.

Am un pitic

Ceea ce sprijina si mentine deprinderile este numit, in programarea neuro-lingvistica, ancorare – felul in care un stimul se transforma intr-un mecanism de declansare, ce ne determina sa reactionam intr-o maniera anume. Orice stimul vizual, auditiv sau kinestezic care este asociat cu o reactie sau o stare emotionala poate functiona ca si ancora (fotografiile, oamenii, hainele, mirosurile, cantecele, versurile, vocile, gusturile, culorile etc)

Prezenta ancorelor creeaza, de cele mai multe ori, un sentiment placut de siguranta si stabilitate  in viata noastra tocmai pentru ca ne sustin felul de a fi. Asemenea acestora, ancorele marine impiedica vapoarele sa se deplaseze de la locul de fixare la tarm.

Primul pas catre schimbare este acela de a fi constient de situatia prezenta – ancorele cotidiene. Odata ce vom deveni constienti de influenta acestora in viata noastra, vom observa ancorele care declanseaza anumite deprinderi. Schimbarea inseamna actiunea directa asupra deprinderilor necesare trecerii intr-o noua etapa. Pasii acestui proces sunt  urmatorii:

1. Constientizarea ancorelor care sustin obiceiul.

2. Formarea unui nou obicei, care sa sustina schimbarea.

3. Crearea unor noi ancore, care sa sustina noul obicei.

Obiceiurile se aseamana, oarecum, starilor de transa. Atunci cand reactionam la ancore, ne este imposibil sa constientizam momentul prezent. Intram pe pilot automat si uitam, pentru cateva clipe, de noi insine. Constientizarea prezentului reprezinta cheia catre schimbare – transcenderea de la punctul A la punctul B. Firul rosu care uneste aceste doua momente este o succesiune de „acum” –uri, motiv pentru care este important sa facem efortul constient de a fi atenti la ce se intampla. „Acum” reprezinta punctul de legatura intre prezent si viitor.

Exercitiu de identificare a ancorelor

1. Faceti o lista cu activitatile pe care le repetati zilnic.

2. Timp de o saptamana, in fiecare zi, alegeti sa explorati un anumit obicei.

3. Luati-va timp si gandindu-va relaxat la acel obicei, raspundeti la urmatoarele intrebari:

Ce anume declanseaza acest obicei?

Ce simt atunci cand actionez in mod automat, dupa acest obicei?

Cum reactioneaza cei din jurul meu atunci cand actionez astfel?

4. Notati raspunsurile intr-un jurnal.

Psihoterapeut Catalina Ioana Dascalu

PsihoteraieIasi.Ro


Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

Leave a Reply

Content Protected Using Blog Protector By: PcDrome.